Raadsvergadering
donderdag 18 december 2025
- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Burgemeester
- Toelichting
-
Let op: gewijzigd aanvangstijdstip!
Bezoeken van de vergadering
Belangstellenden zijn van harte welkom om de raadsvergadering vanaf de publieke tribune bij te wonen. U kunt gebruik maken van de ingang van het gemeentehuis gelegen aan de Kiebeukel (zijde Timpaantuin/kerk). Bent u slecht ter been? Dan kunt u bij de publieksingang (zijde parkeerplaats Willem Vliegenstraat) aanbellen voor toegang tot de raadzaal. De bode zal u vanaf de publieksingang graag begeleiden.
Verwacht wordt dat er voor deze vergadering voldoende plaatsen op de publieke tribune aanwezig zijn. Deze plaatsen kunnen niet worden gereserveerd. Belangstellenden hoeven hun bezoek dus niet vooraf aan te melden.
Live meekijken en terugkijken
Tevens wordt de vergadering live uitgezonden en kan deze worden teruggekeken via het publieksportaal.
Uitzending
Agendapunten
-
De gemeenteraad van Gulpen-Wittem beschikt over diverse raadsregelingen waarin de werkwijze, rechten en verplichtingen van de raad, raadsleden en commissies zijn vastgelegd. Deze regelingen vormen het fundament voor een goed functionerend dualistisch stelsel en een transparante bestuurscultuur.
Mede vanwege aangepaste wetgeving en aanbevelingen uit onderzoek, is geoordeeld dat meerdere regelingen van de raad aan herziening toe zijn. Het Presidium heeft daarom het initiatief genomen om een aantal regelingen te herzien. De raadsgriffie heeft op basis van wettelijke wijzigingen een aantal technische wijzigingen in de ontwerpen doorgevoerd en heeft samen met een informele werkgroep van de raad gesproken over diverse inhoudelijke keuzes en ambitieniveaus. Deze informele werkgroep is op 8 oktober 2025 bijeengekomen en bestond uit een vertegenwoordiging van alle raadsfracties.
Indien de raad de regelingen conform vaststelt, zal het aangepaste reglement van orde per 1 januari 2026 in werking treden. De overige regelingen zullen vanaf de eerste zittingsdag van de nieuwe raad – op 1 april 2026 – inwerking treden.
Het voorstel betreft de behandeling van:
- Het informatieprotocol 2026 (voorheen Handvest informatieplicht)
- Verordening op het onderzoeksrecht 2026 (enquêterecht raad)
- Rechtspositieverordening raads- en commissieleden 2026
- Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2026
- Verordening op de Rekenkamer Gulpen-Wittem 2026
- De eerste wijziging van het Reglement van Orde van de raad 2025
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De navolgende regelingen vast te stellen:
a. Reglement van orde van de raad van Gulpen-Wittem 2025, eerste gewijzigde versie;
b. Informatieprotocol actieve informatieplicht Gulpen-Wittem 2026;
c. Verordening onderzoeksrecht gemeenteraad Gulpen-Wittem 2026;
d. Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Gulpen-Wittem 2026;
e. Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Gulpen-Wittem 2026;
f. Verordening op de Rekenkamer Gulpen-Wittem 2026.
2. Het gewijzigde Reglement van Orde, zoals bedoeld onder 1, lid a, in werking te laten treden per 1 januari 2026.
3. De regelingen zoals bedoeld onder 1, leden b. tot en met f. in werking te laten treden per 1 april 2026.
4. Het Handvest uitgangspunten actieve informatieplicht Gulpen-Wittem 2008 per 1 april 2026 in te trekken.
5. De Verordening op het onderzoeksrecht van de raad van Gulpen-Wittem 2005 per 1 april 2026 in te trekken.
6. De Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Gulpen-Wittem 2024 per 1 april 2026 in te trekken.
7. De Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Gulpen-Wittem 2022 per 1 april 2026 in te trekken.
8. De Verordening op de Rekenkamer Gulpen-Wittem 2021 per 1 april 2026 in te trekken.
-
De Slotwijzing 2025 is onderdeel van de P&C cyclus. In de Slotwijzing 2025 wordt de begroting 2025 financieel bijgesteld. Daarnaast worden in de Slotwijziging ook budgetoverhevelingen voorgesteld naar boekjaar 2026.
Bijlagen
-
Jaarlijks dient het normenkader, dat onderdeel van het controleprotocol uitmaakt, geactualiseerd te worden.
Bijlagen
-
Artikel 216 van de Gemeentewet bepaalt, dat de raad besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van een gemeentelijke belasting door het vaststellen van een belastingverordening. Het college biedt de (concept-) verordeningen voor het heffen en innen van de gemeentelijke belastingen voor 2026 ter vaststelling aan de gemeenteraad aan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
om de navolgende verordeningen voor de gemeentelijke belastingen voor 2026 vast te stellen:
- Verordening onroerende-zaakbelastingen Gulpen-Wittem 2026
- Verordening afvalstoffenheffing en reinigingsrechten Gulpen- Wittem 2026
- Verordening rioolheffing Gulpen-Wittem 2026
- Verordening forensenbelasting Gulpen-Wittem 2026
- Verordening toeristenbelasting Gulpen-Wittem 2026
- Verordening heffing en invordering leges Gulpen-Wittem 2026
- Verordening lijkbezorgingsrechten Gulpen-Wittem 2026
- Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen Gulpen-Wittem 2026
- Verordening marktgelden Gulpen-Wittem 2026
-
Het college stelt de gemeenteraad in de gelegenheid een zienswijze te geven op de mogelijke toetreding tot de GR Solido.
Bijlagen
-
De gemeenteraad wordt voorgesteld om de de Financiële verordening Gulpen-Wittem 2025 en het gewijzigde Controleprotocol 2025, vast te stellen en per 1 januari 2025 in werking te laten treden. De bestaande Financiële Verordening en Controleprotocol worden ingetrokken per 1 januari 2025.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Financiële Verordening 2022-2025 in te trekken.
- De Financiële Verordening 2025 vast te stellen.
- Het Controleprotocol 2022-2025 in te trekken.
- Het gewijzigde Controleprotocol 2025 vast te stellen.
-
In 2024 is een groep ondernemers van de stichting Samenwerken en Promotie kern Gulpen (kortweg SPKG) het traject gestart om een Bedrijveninvesteringszone (kortweg BIZ) op te zetten voor het centrumgebied van Gulpen. Hiervoor heeft de raad in december 2024 een verordening aangenomen en financiële middelen beschikbaar gesteld voor de eerste 2 jaar. Uiteindelijk bleek er vanuit de ondernemers te weinig draagvlak te zijn waardoor de stemming om te komen tot een BIZ stagneerde. Enkele ondernemers hebben zich halverwege 2025 samen gepakt om alsnog te komen tot een BIZ in het centrum van Gulpen. De BIZ is een (wettelijk) instrument waarmee in een afgebakend gebied een heffing (BIZ-bijdrage) kan worden ingevoerd. Deze heffing wordt geheven onder alle gebruikers (ondernemers) in het afgebakende gebied, ook wel de ‘bijdrageplichtigen’ genoemd. Aangezien de BIZ een looptijd heeft van 5 jaar en de vastgestelde verordening van vorig jaar loopt van 2025-2029 is deze niet meer rechtsgeldig. Daarom dient er een nieuwe verordening vastgesteld te worden. De ‘oude’ verordening moet worden ingetrokken.
De nieuwe initiatiefgroep zal, grotendeels, vasthouden aan het BIZ-plan dat vorig jaar is opgesteld. Enkel de tarifering per object is gewijzigd.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad besluit:
1. De Verordening bedrijveninvesteringszone gebruikers Centrum Gulpen 2025-2029 in te trekken.
2. De Verordening bedrijveninvesteringszone gebruikers Centrum Gulpen 2026-2030 vast te stellen.
3. Financiële middelen ter beschikking te stellen, via bestaand budget, voor;
a. het innen van de BIZ-bijdrage via de BsGW;
b. de uitvoeringskracht voor het BIZ-plan;
en dit na 2 jaar, na een positieve evaluatie, te continueren tot het einde van de BIZ(2030). -
De gemeenteraad wordt voorgesteld om een financiële bijdrage te leveren aan de renovatie en verduurzaming van ‘Het Patronaat Epen’. Het Patronaat zal hierbij gesplitst worden in een gemeenschapsvoorziening, bibliotheek en te verhuren ruimten. Het Patronaat zal daarmee in de toekomst functioneren als multifunctionele (gemeenschaps)voorziening voor de kern Epen. De voorgestelde bijdrage en toekomstige invullen van Het Patronaat sluit daarmee aan op het accommodatiebeleid van de gemeente Gulpen-Wittem.
Bijlagen
-
De Provincie Limburg gaat de bijdrage aan de starterslening vanaf 2026 verlagen van 75% naar 50%. Daarnaast is de koopsom naar €345.000 verhoogd en het maximale leenbedrag blijft en is 20% van de aankoopsom met een maximaal van € 56.000,-. Gezien het belang voor starters op de woningmarkt is het wenselijk dat Gulpen-Wittem een besluit neemt omtrent het wel/niet voortzetten van de huidige regeling Staterslening.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De regeling Starterslening voort te zetten.
- Een bedrag van € 200.000 beschikbaar te stellen voor storting op de gemeentelijke rekening-courant in beheer van de Stichting Stimuleringsfonds Nederlandse Gemeenten (SVn) ten behoeve van het verlenen van startersleningen.
-
De eigenaar van het perceel aan de Bommerigerweg 26b te Mechelen heeft een omgevingsvergunning aangevraagd voor het slopen van een bestaande stal en het realiseren van een levensloopbestendige woning. Aangezien het de bouw van een woning betreft buiten de bebouwde kom, is het adviesrecht van de gemeenteraad van toepassing.
Bijlagen
-
Agrarisch bedrijf 'Landgoed Karsveld' heeft een ontwikkelvisie opgesteld voor een toekomstbestendige exploitatie van het familiebedrijf waarbij de bedrijfsopvolger het huidige melkveebedrijf wilt omvormen naar een paardenhouderij. Het bedrijf maakt gebruik van de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties met piekbelasting (LBV+). De financiële steun van de LBV+ biedt de kans om een duurzamer en toekomstgericht bedrijf op te zetten, iets wat zonder deze regeling niet haalbaar zou zijn. De locatie heeft nu de bestemming 'Agrarisch- Bedrijf' en is bestemd voor agrarische bedrijven met een geheel of in hoofdzaak grondgebonden agrarische bedrijfsvoering. Een paardenhouderij is geen agrarische bedrijf en dus is het initiatief niet passend in het omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan). De gemeenteraad heeft in de voorbereidingen op de Omgevingswet besloten dat men gebruik wil maken van zijn adviesrecht bij de herbestemming van een agrarisch bedrijf naar andere doeleinden dan wonen en/of verblijfsrecreatie.
Bijlagen
-
Sinds de invoering van de Participatiewet in 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de werkvoorziening en participatie van een bredere en complexere doelgroep. Tegelijkertijd zijn de maatschappelijke en arbeidsmarktontwikkelingen ingrijpend veranderd. De huidige infrastructuur van de re-integratieketen sluit nu nog onvoldoende aan bij deze realiteit waardoor er inwoners zijn die zich niet maximaal kunnen ontwikkelen. De gemeenten en partners hebben begin september deze visie, die verwoord is in de koersnota, voorgelegd aan belanghebbenden, om zo input op te halen voor de definitieve besluitvorming. Deze input is nu verwerkt. De aangepaste koersnota wordt nu ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De aangepaste koersnota toekomstig sociaal ontwikkelbedrijf Maastricht-Heuvelland vast te stellen.
- Kennis te nemen van de ontvangen adviezen van de adviesorganen en de wijze waarom deze zijn verwerkt zoals opgenomen in het overzicht van bijlage 2.
-
Op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 stelt de gemeenteraad bij verordening regels vast die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van deze wet en het vastgestelde beleidsplan maatschappelijke ondersteuning. De concept-verordening wordt ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad van gemeente Gulpen-Wittem.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De verordening maatschappelijke ondersteuning Gulpen-Wittem 2026 vast te stellen.
- De verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Gulpen-Wittem 2020 in te trekken.
-
De gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld een zienswijze te geven op de 1e begrotingswijziging 2025 van de GR WOZL. Deze 2e begrotingswijziging 2025 voor de GR WOZL wordt aangeboden vanwege de meicirculaire Gemeentefonds 2025, de ontwikkeling van het aantal arbeidsjaren werkzaam binnen de organisatie en operationele realisatie van de verbonden partij Beschut 2.0 over het 1ste halfjaar 2025. Het college stelt de raad voor een instemmende zienswijze te geven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Een instemmende zienswijze op de concept 2e begrotingswijziging 2025 GR WOZL af te geven.
- De bijgevoegd ontwerp-zienswijzebrief vast te stellen en aan het dagelijks bestuur van WOZL te verzenden.
- De 13e begrotingswijziging van dienstjaar 2025 vast te stellen.
-
Van de vergaderingen van de gemeenteraad wordt een ontwerp-besluitenlijst opgesteld. Deze ontwerp-besluitenlijst wordt in de daaropvolgende raadsvergadering ter vaststelling aangeboden.
Bijlagen
-
Alle ingekomen stukken van de gemeenteraad worden gepubliceerd via ‘Overzichten’ > ‘Ingekomen stukken raad’. U vindt hier ook de afdoeningsvoorstellen. Ingekomen stukken worden tot uiterlijk 9:00 uur op de dag van de raadsvergadering verwerkt. Stukken die daarna worden ontvangen, worden meegenomen voor de eerstvolgende raadsvergadering.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad wordt gevraagd de afdoeningsvoorstellen bij de ingekomen stukken vast te stellen.
-
0
Voor aanvang van de raadsvergadering kan er een vragenhalfuur plaatsvinden over politiek actuele onderwerpen. Het vragenhalfuur vindt plaats indien een raadslid ten minste 36 uur voor aanvang van de raadsvergadering het onderwerp meldt bij de voorzitter. Het vragenhalfuur vindt in dat geval plaats van 18:45 uur tot 19:15 uur en wordt live uitgezonden via de raadsinformatiesite. De raadsvergadering start om 19:30 uur.