Raadsvergadering
donderdag 23 oktober 2025
- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Burgemeester
- Toelichting
-
Bezoeken van de vergadering
Belangstellenden zijn van harte welkom om de raadsvergadering vanaf de publieke tribune bij te wonen. U kunt gebruik maken van de ingang van het gemeentehuis gelegen aan de Kiebeukel (zijde Timpaantuin/kerk). Bent u slecht ter been? Dan kunt u bij de publieksingang (zijde parkeerplaats Willem Vliegenstraat) aanbellen voor toegang tot de raadzaal. De bode zal u vanaf de publieksingang graag begeleiden.
Verwacht wordt dat er voor deze vergadering voldoende plaatsen op de publieke tribune aanwezig zijn. Deze plaatsen kunnen niet worden gereserveerd. Belangstellenden hoeven hun bezoek dus niet vooraf aan te melden.
Live meekijken en terugkijken
Tevens wordt de vergadering live uitgezonden en kan deze worden teruggekeken via het publieksportaal. - Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
0
Voor aanvang van de raadsvergadering kan er een vragenhalfuur plaatsvinden over politiek actuele onderwerpen. Het vragenhalfuur vindt plaats indien een raadslid ten minste 36 uur voor aanvang van de raadsvergadering het onderwerp meldt bij de voorzitter. Het vragenhalfuur vindt in dat geval plaats van 18:45 uur tot 19:15 uur en wordt live uitgezonden via de raadsinformatiesite. De raadsvergadering start om 19:30 uur.
-
1Opening
-
2
Bij de aanvang van de raadsvergadering inventariseert de voorzitter welke geagendeerde voorstellen zonder beraadslaging kunnen worden aangenomen. Dit worden ook wel 'hamerstukken' genoemd. Hamerstukken worden zonder stemming aangenomen.
-
3Eventuele mededelingen
-
4
Van de vergaderingen van de gemeenteraad wordt een ontwerp-besluitenlijst opgesteld. Deze ontwerp-besluitenlijst wordt in de daaropvolgende raadsvergadering ter vaststelling aangeboden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De besluitenlijst van de raadsvergadering van 25 september 2025 vast te stellen.
-
5
Alle ingekomen stukken van de gemeenteraad worden gepubliceerd via ‘Overzichten’ > ‘Ingekomen stukken raad’. U vindt hier ook de afdoeningsvoorstellen. Ingekomen stukken worden tot uiterlijk 9:00 uur op de dag van de raadsvergadering verwerkt. Stukken die daarna worden ontvangen, worden meegenomen voor de eerstvolgende raadsvergadering.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad wordt gevraagd de afdoeningsvoorstellen bij de ingekomen stukken vast te stellen.
-
6
Namens PRO Gulpen-Wittem wordt J.H. (Hans) Jacobs voorgedragen als plaatsvervangend commissielid. De kandidaat heeft de geloofsbrieven aan de voorzitter van de raad overhandigd. Dit bestaat uit een overzicht van door de kandidaat beklede nevenfuncties en een opgaaf van het werkelijke woonadres. Uit de geloofsbrieven blijkt dat de heer Jacobs voldoet aan alle in de Gemeentewet en het Reglement van Orde gestelde eisen en voorwaarden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De heer J.H. (Hans) Jacobs te benoemen als plaatsvervangend lid van de commissie Bestuur, Samenleving en Maatschappelijk (BSM) en de commissie Ruimte, Economie en Duurzaamheid (RED) van de gemeente Gulpen-Wittem.
-
7
De gemeente Gulpen-Wittem heeft één algemene begraafplaats. Om de orde en rust te handhaven en te zorgen voor een respectvolle behandeling van de overledenen en hun graf wordt een beheersverordening opgesteld. Daarnaast regelt de verordening de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de begraafplaats inclusief de graven en de openbare ruimtes. Ook staan in de verordening regels beschreven over grafonderhoud, het aanbrengen van grafmonumenten en het bijzetten van as in urnen. Aanleiding voor het vernieuwen van de verordening is de herinrichting van de algemene begraafplaats en het introduceren van natuurbegraven. Daarnaast is de huidige beheersverordening verouderd. Met het vernieuwen van de verordening wordt voldaan aan de nieuwe richtlijnen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Beheersverordening algemene begraafplaats Gulpen-Wittem 2026 e.v. vast te stellen.
-
8
Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarin de gemeente een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Hierdoor is het belangrijk een goed afwegingskader te hebben voor het aangaan, de controle en het toezicht op verbonden partijen. Deze Kadernota Verbonden Partijen geeft dit kader. De Kadernota Verbonden Partijen 2025 e.v. is een geactualiseerde versie van de Nota Verbonden Partijen 2018, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Gulpen-Wittem in de vergadering van 28 juni 2018. Deze laatste wordt met vaststelling van deze kadernota ingetrokken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Kadernota Verbonden Partijen 2025 e.v. vast te stellen;
2. De Nota Verbonden Partijen 2018 in te trekken. -
8
Bij de gemeente is een (Woo) verzoek binnengekomen voor de openbaarmaking van documenten waarop geheimhouding rust. Een dergelijk verzoek dient tevens opgevat worden als een verzoek om opheffing van die geheimhouding. Het betreffende document is eerder door de burgemeester aan de raad ter inzage gelegd waardoor de geheimhouding onder de gemeenteraad rust. Als gevolg daarvan is alleen de raad bevoegd om over de geheimhoudingsstatus te beslissen.
De burgemeester verzoekt de raad een besluit te nemen ten aanzien van de geheimhouding met betrekking tot de eerste screening van BING. De raad besluit slechts over de procedurele aspecten van de geheimhouding.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De geheimhouding ten aanzien van de eerste screening integriteitsmelding te handhaven.
Ingekomen stukken raad
Onderwerp Brief BAGW aan de raad inzake het verzoek raadsvoorstel BD 015 aan te houden -
10Sluiting