Commissie Ruimte, Economie & Duurzaamheid (RED)
woensdag 3 december 2025
- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- A.H.M. (Fon) Kistermann
- Toelichting
-
Belangstellenden zijn van harte welkom om de commissievergadering vanaf de publieke tribune bij te wonen. U kunt gebruik maken van de ingang van het gemeentehuis gelegen aan de Kiebeukel (zijde Timpaantuin/kerk). Bent u slecht ter been? Dan kunt u bij de publieksingang (zijde parkeerplaats Willem Vliegenstraat) aanbellen voor toegang tot de raadzaal. De bode zal u vanaf de publieksingang graag begeleiden. De vergadering wordt eveneens via de raadsinformatiesite live uitgezonden.
Let op: de commissievergadering start om 19:00 uur i.p.v. 19:30 uur!
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Belanghebbenden kunnen in een commissievergadering het woord voeren over raadsvoorstellen die geagendeerd zijn. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk 24 uur voor aanvang van de commissievergadering via griffie@gulpen-wittem.nl onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij/zij het woord wenst te voeren. De inspreker voert gedurende ten hoogste drie minuten het woord bij de behandeling van het betreffende agendapunt. Commissieleden kunnen aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen.
-
2Vaststellen van de agenda
-
3Eventuele mededelingen
-
4
De gemeenteraad wordt voorgesteld om een financiële bijdrage te leveren aan de renovatie en verduurzaming van ‘Het Patronaat Epen’. Het Patronaat zal hierbij gesplitst worden in een gemeenschapsvoorziening, bibliotheek en te verhuren ruimten. Het Patronaat zal daarmee in de toekomst functioneren als multifunctionele (gemeenschaps)voorziening voor de kern Epen. De voorgestelde bijdrage en toekomstige invullen van Het Patronaat sluit daarmee aan op het accommodatiebeleid van de gemeente Gulpen-Wittem.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met renovatie en verduurzaming van Het Patronaat Epen voor een bedrag van maximaal € XX,- (bedrag wordt toegevoegd in versie 2 van het raadsvoorstel) incl. BTW;
2. Dit bedrag in te zetten voor verduurzaming van het totale pand, renovatie van de gemeenschapsvoorziening en casco oplevering van de te verhuren ruimten op de 1e en 2e verdieping van Het Patronaat;
3. Deze bijdrage te dekken vanuit het reeds beschikbare investeringskrediet accommodatiebeleid;
4. De huurinkomsten van de te verhuren ruimten in te zetten ter (gedeeltelijke) dekking van de kapitaallasten voortvloeiende uit de renovatie en verduurzaming.Ingekomen stukken raad
Onderwerp Inspreken namens het Stichtingsbestuur en de actiewerkgroep in de commissie RED 3 december 2025 raadsvoorstel Renovatie Het Patronaat Epen -
5
De Provincie Limburg gaat de bijdrage aan de starterslening vanaf 2026 verlagen van 75% naar 50%. Daarnaast is de koopsom naar €345.000 verhoogd en het maximale leenbedrag blijft en is 20% van de aankoopsom met een maximaal van € 56.000,-. Gezien het belang voor starters op de woningmarkt is het wenselijk dat Gulpen-Wittem een besluit neemt omtrent het wel/niet voortzetten van de huidige regeling Staterslening.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De regeling Starterslening voort te zetten. 
- Een bedrag van € 200.000 beschikbaar te stellen voor storting op de gemeentelijke rekening-courant in beheer van de Stichting Stimuleringsfonds Nederlandse Gemeenten (SVn) ten behoeve van het verlenen van startersleningen.
-
6
In 2024 is een groep ondernemers van de stichting Samenwerken en Promotie kern Gulpen (kortweg SPKG) het traject gestart om een Bedrijveninvesteringszone (kortweg BIZ) op te zetten voor het centrumgebied van Gulpen. Hiervoor heeft de raad in december 2024 een verordening aangenomen en financiële middelen beschikbaar gesteld voor de eerste 2 jaar. Uiteindelijk bleek er vanuit de ondernemers te weinig draagvlak te zijn waardoor de stemming om te komen tot een BIZ stagneerde. Enkele ondernemers hebben zich halverwege 2025 samen gepakt om alsnog te komen tot een BIZ in het centrum van Gulpen. De BIZ is een (wettelijk) instrument waarmee in een afgebakend gebied een heffing (BIZ-bijdrage) kan worden ingevoerd. Deze heffing wordt geheven onder alle gebruikers (ondernemers) in het afgebakende gebied, ook wel de ‘bijdrageplichtigen’ genoemd. Aangezien de BIZ een looptijd heeft van 5 jaar en de vastgestelde verordening van vorig jaar loopt van 2025-2029 is deze niet meer rechtsgeldig. Daarom dient er een nieuwe verordening vastgesteld te worden. De ‘oude’ verordening moet worden ingetrokken.
De nieuwe initiatiefgroep zal, grotendeels, vasthouden aan het BIZ-plan dat vorig jaar is opgesteld. Enkel de tarifering per object is gewijzigd.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Verordening bedrijveninvesteringszone gebruikers Centrum Gulpen 2025-2029 in te trekken.
- De Verordening bedrijveninvesteringszone gebruikers Centrum Gulpen 2026-2030 vast te stellen.
- Financiële middelen ter beschikking te stellen, via bestaand budget, voor;
a. het innen van de BIZ-bijdrage via de BsGW;
b. de uitvoeringskracht voor het BIZ-plan;
en dit na 2 jaar, na een positieve evaluatie, te continueren tot het einde van de BIZ (2030).
-
7
De eigenaar van het perceel aan de Bommerigerweg 26b te Mechelen heeft een omgevingsvergunning aangevraagd voor het slopen van een bestaande stal en het realiseren van een levensloopbestendige woning. Aangezien het de bouw van een woning betreft buiten de bebouwde kom, is het adviesrecht van de gemeenteraad van toepassing.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Een positief advies te verstrekken inzake de ingediende aanvraag om omgevingsvergunning voor het slopen van een bestaande stal en het realiseren van een levensloopbestendige woning aan de Bommerigerweg 26b te Mechelen, kadastraal bekend als gemeente Wittem, sectie L, nummers 498, 509 en 511.
-
8
Agrarisch bedrijf 'Landgoed Karsveld' heeft een ontwikkelvisie opgesteld voor een toekomstbestendige exploitatie van het familiebedrijf waarbij de bedrijfsopvolger het huidige melkveebedrijf wilt omvormen naar een paardenhouderij. Het bedrijf maakt gebruik van de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties met piekbelasting (LBV+). De financiële steun van de LBV+ biedt de kans om een duurzamer en toekomstgericht bedrijf op te zetten, iets wat zonder deze regeling niet haalbaar zou zijn. De locatie heeft nu de bestemming 'Agrarisch- Bedrijf' en is bestemd voor agrarische bedrijven met een geheel of in hoofdzaak grondgebonden agrarische bedrijfsvoering. Een paardenhouderij is geen agrarische bedrijf en dus is het initiatief niet passend in het omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan). De gemeenteraad heeft in de voorbereidingen op de Omgevingswet besloten dat men gebruik wil maken van zijn adviesrecht bij de herbestemming van een agrarisch bedrijf naar andere doeleinden dan wonen en/of verblijfsrecreatie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met voorliggend initiatiefplan voor het gewijzigd gebruik van het agrarisch bedrijf t.b.v. een paardenhouderij op de locatie Slenakerweg 23 te Gulpen onder voorwaarde dat:
a. Uitvoering wordt gegeven aan het goedgekeurde landschappelijke inpassingplan;
b. Bij de herziening van het omgevingsplan Gulpen-Wittem, het omgevingsplan zodanig wordt aangepast dat op de locatie Slenakerweg 23 te Gulpen niet langer een veehouderij kan worden gevestigd;
c. Uit de benodigde toelichting c.q. ruimtelijke onderbouwing en de daarbij behorende onderzoeken bij de aanvraag omgevingsvergunning blijkt dat de wijziging niet in strijd is met een evenwichtige toedeling van functies aan locaties (Etfal);
d. De overige medeoverheden die hun akkoord moeten verlenen (o.a. Provincie en Waterschap) vanuit haar verantwoordelijkheid geen bezwaren hebben tegen de wijziging van de bestemming.
2. Afstand te doen van haar adviesrecht bij de aanvraag omgevingsvergunning, zolang de aanvraag niet afwijkt van het initiatiefplan en aan de hiervoor gestelde voorwaarden wordt voldaan.
-
9
Tijdens de raadsvergadering van 23 oktober j.l. behandelde de gemeenteraad twee ingediende moties die beiden betrekking hadden op de herontwikkeling van het voormalig Sophianum in Nijswiller: motie M2510 en de motie M2519.
Naar aanleiding van de toezegging dat de gemeenteraad uiterlijk 1 december 2025 via een raadsinformatiebrief geïnformeerd zou worden over de herontwikkeling Sophianum Nijswiller, hebben de indieners van de moties de moties aangehouden. Tevens werd afgesproken dat de commissie het vervolg op basis van de raadsinformatiebrief zou bespreken in de commissie Ruimte, Economie en Duurzaamheid van 3 december 2025. Als gevolg van deze afspraak is dit onderwerp op de agenda geplaatst.
Zodra de raadsinformatiebrief is ontvangen, wordt hij toegevoegd aan de vergaderstukken.
Bijlagen
-
10Sluiting